Friday, December 26, 2014

selepas 6 bulan pemergiannya

jarang sekali amy menulis nukilan atau kisah sesorang dalam blog nie. tp beliau sgt amy hormati serta menyayanginya..

seperti yang kita sedia maklum tahin 2014 merupakan cabaran yang sangat menguji akal serta kesabaran kita sebagai HAMBANYA.

amy turut diuji. amy kehilangan bakal imam amy. family tahu jika amy menyatakan perkara yang paling penting lam hidup seorang wanita itu makanaya amy serius. mereka tahu amy ikhlas serta sayangkan nya. tapi kuasa allah maha hebat. die pergi tinggalkan amy pada june 2014 kerana kemalangan moto yang sgt tragik. arwah meninggal kerana kecederaan parah kerana patah seluruh tubuh serta kecederaan dalaman. hanya allah maha mengetahui. betapa berat diri ini nk bangun meneruskan hidup. 

family selalu ada untuk memberi sokongan serta berusaha membuatkan amy gembira. selepas arwah tiada amy mmg sgt down.. amy suka meniaga. amy ada buat perniagaan on9 tp sbb down amy lost. untill one day amy rasa sgt down n amy rasa amy perlu bangkit mesti arwah tersiksa jugak n amy ada family kena utamakan family. 

orang melihat amy selepas 6 bulan sebagai amy yang dulu. amy berjaya tp tiada seorang lagi mampo mengantikan tempat arwah. bg amy biarla. allah maha mengetahui. sapa x sedih kan kawan yang lain semua bakal menamatkan zaman bujang yg seusia dengan kita tapi kita masih sendiri. tp amy salu positifkan diri. fikir pelbagai kemungkinan untuk memujuk hati. akhirnya berjaya. amy salu mengingatkan diri kepada ayat allah turunkan hujan sbb nanti allah nk turunkan pelangi yang sangat cantik maksudnya KEBAHAGIAN HAKIKI .

rezeki allah turunkan dalam pelbagai cara itu juga satu kebahagiaan kan.. selepas amy kehilangan arwah amy belajar macam-macam dari kesilapan lalu. amy mudah maafkan orang, lebih menghargai kewujudan sesorang. menghoramati orang, jangan ikut kepala sendiri, mudah menerima orang serta pendapat yang bercangah dengan kita, menyayangi orang.  penghijrahan baru bagi amy. 

bagi amy kita sebagai hambanya perlu menerima sesuatu kehilangan dengan redha walaupun diri masih hidup dengan kenangan. hidup harus diteruskan kerana dari tanah kita dtg dari tanah juga kita kembali. allah tidak akan menguji kita diluar kotak kemampuan kita sebagai seorang hambanya.
                         
 terima kasih!

No comments:

Post a Comment